Laposa Bencével, a Balatoni Kör elnökével a Laposa Birtok teraszán beszélgettünk a balatoni identitásról, a turizmusról és mindenről, ami mostanában a Balaton körül zajlik. Arra voltunk elsősorban kíváncsiak, hogy mi a célja a Balatoni Körnek, hogy milyen elképzeléseik vannak a vendéglátás terén.
Habár Bence Budapesten született, ma már igazi balatoninak tartja magát: „A Balaton önmagában az egész létünk alapját jelenti.” – mondta és szerinte ez a lényege a Balatoni Kör megalakulásának is. A kezdeményezés egyébként azokat a tó körüli vállalkozókat fogja össze, akik a Balatonnál élnek és egész évben üzemelnek. Egy olyan körforgás beindítását tűzték ki célul, mely helyi alapanyagokat, helyi termelőket és helyi szolgáltatásokat kapcsol be a régió fejlődésébe. Mint mondta, a Balaton most sem áll rosszul, de az adottságokhoz és lehetőségekhez képest még nagyon sok fejlesztenivaló maradt. "Sok minden hiányzik, de jó irányban haladunk."
Az egyik legnagyobb problémát abban látja, hogy a Balaton összefonódott a szezon fogalmával. A szezon gúzsba köti a balatoni turizmust, mert arra a két hónapra koncentrál minden erőforrást, amikor a meleg miatt a nyaralók felhívás nélkül is a tóhoz mennek strandolni. „Ezt reklámozni olyan, mintha a tengerbe vizet vinnénk.” – mondta. Ehelyett a Balaton körüli egyéb lehetőségekre kellene felhívni a figyelmet szerinte, a termelői piacokra, a helyi különlegességekre.
A Balatonnál elindulóban van egy budapestihez hasonló gasztroforradalom: a strandbüfék már nem kizárólag ukrán hekket és kólát árulnak, egyre több a kísérletezés a régió kínálta termékek felhasználásával. A borász ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a minőségi szolgáltatásokkal nem akarják a Balatont elit hellyé tenni. A cél továbbra is a tó könnyed üdülőhely jellegének megtartása, csupán új tartalommal, értékkel szeretnék megtölteni. Az elmúlt évtizedek vállalhatatlan balatoni vendéglátása után olyan alternatívát akarnak mutatni, mely a régió és a turisták számára egyaránt jó lehet.
Az eredeti interjút ide kattintva olvashatod el.